23 Mei 2011

Cinta Sebelah Tangan...

Kalau orang tak sudi, siapalah kita untuk berinya mengerti...

Kalau orang tak sudi, cinta yang hadir di hati anda mahu dicampak ketengah atau ketepi? 

Selalu terjadi, banyak orang yang menaruh hati pada seseorang. Dalam diam berdoa semoga harapan hadir dalam genggaman. Tapi tiada yang pandang akan niat baikmu, apatah lagi memandang akan wajah bersihmu.

Kalau orang tak sudi, kita harus melangkah pergi. Kita tidak boleh memaksa hati. Cinta itu dipupuk, cinta itu hadir secara lahiriah dan tiada paksaan. Tapi, bagaimana kalau kita terlalu mencintainya tapi dia hanya memandang sebelah mata? Bolehkah kita berusaha untuk hebatkan akan rasa ia?

Kalau kamu cantik, kamu baik dan kamu punya segala-galanya, mungkin kamu dapat cinta kamu tapi percayalah cinta itu bagaikan di beli. kejujuran cinta itu cukar dibaca apatah lagi untuk di halusi.

Bila kita katakan pada hati kita, kita mahukan cinta itu. Kita mahukan sayang itu tapi hatinya hanya berkata sifar pada harapan kita, kita bukanlah sesiapa pun dihatinya. Kita puja sepenuh jiwa, bersajak dan melagukan syair gemalai jiwa, cinta itu tetap tidak boleh di paksa.

Cinta pada yang tak sudi, berhentilah memandang akannya. Kita hanya alur sungai yang menyambut laut besar ombak menanti. Kita cari manusia lain pula yang memandang kita, yang memahami kita dan yang menerima seadanya apa pun cacat baik milik kita.

Tapi jangan paksa akan cinta, jangan paksa akan dakap mesra dan jangan mengharapkan yang pengakhiran baik selama-lamanya. Bagaimana kuat sekali pun anda cuba paksa diri untuk hadirkan cinta itu, sekiranya ia tiada disitu...melangkahlah dan sambutlah angin dingin yang baru.

Hidulah nafas kita pada hikayat baru manusia yang cuba memahami cinta yang abadi. Kita hanya sandarkan kecewa itu di satu sudut yang jauh dari hati. Agar tiada tersinggung dan tiada kecil hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan